SEBAB2 KENAPA DOA TIDAK DIKABULKAN


1. Do’a kita tidak dijawab oleh Allah S.w.t kerana dosa kita. Ada hadis dari Rasulullah S.a.w dalam Sahih Muslim yang mengisahkan tentang seseorang yang mendapatkan rezeki dari jalan yang tidak halal. Kerana dosa itulah, maka do’anya tidak dikabulkan oleh Allah.

2. Kita mungkin meminta sesuatu yang haram. Misalnya jika kita berdo’a agar dijadikan orang kaya sehingga dapat menghamburkan wang untuk berjudi, kemungkinan do’a kita tidak dikabulkan Allah. Ini kerana kasih sayang Allah S.w.t kepada kita. Dia melindungi kita dari dosa berjudi itu, sebab itulah Allah tidak mengabulkan do’a kita.

3. Allah S.w.t tahu bahawa apa yang kita minta sebenarnya tidak baik. Kita mungkin berfikir bahwa apa yang kita minta itu baik, tapi Allah dengan kebijaksanaan-Nya tahu bahawa itu tidak baik untuk kita. Misalnya, kita berdo’a agar boleh menikah dengan seseorang, tapi Allah tahu bahawa pernikahan ini sebenarnya tidak baik bagi kita, kerana jika kita menikahi orang tersebut, maka rumah tangga kita akan hancur kerana ketidakfahaman sifat dengan pasangan kita, dan akhirnya kita bercerai. Oleh kerana itulah Allah tidak mengabulkan do’a kita.

4. Allah S.w.t telah menyiapkan sesuatu yang lebih baik untuk kita di akhirat. Ertinya, Allah S.w.t mungkin tidak mengabulkan do’a kita kerana Allah S.w.t ingin memberikan pahala yang jauh lebih baik bagi kita di akhirat.

5. Mungkin saja do’a kita tetap dikabulkan tapi hanya ditunda. Dan Allah S.w.t menunda do’a kita kerana alasan tertentu. Misalnya Allah S.w.t tahu bahawa ketika kita secara konsisten berdo’a, maka kita semakin dekat kepada Allah. Mungkin Allah S.w.t ingin kita semakin dekat kepada-Nya.

Alasan lain kenapa do’a kita ditunda mungkin karena Allah S.w.t sedang menguji kita. Seperti yang disabdakan Rasulullah S.a.w bahawa ketika Allah mencintai seseorang, maka Allah akan menguji orang tersebut. Apabila orang tersebut bersabar atas ujian yang dideritanya, maka Allah akan meninggikan darjatnya dan memuliakannya. Jadi ketika kita tertimpa suatu musibah dan kita merasa tidak menemukan jalan keluar, berprasangka baiklah kepada Allah. Anggaplah ujian ini sebagai kesempatan untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah S.w.t.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan