5 MANFAAT TIDUR SIANG UNTUK KESIHATAN


1. Meningkatkan Daya Ingatan.
Tidur siang dapat meningkatkan daya ingatan anda terutamanya bagi golongan warga emas. Semakin meningkat umur,mereka lebih cenderung untuk melupakan memori di masa lampau. Mengikut kajian tidur siang sekurang-kurangnya 45 minit dapat meningkatkan daya ingatan otak anda.

2. Meningkatkan Produktiviti Kerja.
Mereka yang sering keletihan akibat kerja disarankan untuk tidur siang. Ini kerana manfaat tidur siang ialah ia dapat meningkatkan kreativiti dan produktiviti kerja sekaligus memberikan anda idea-idea baru.

3. Mengubati Insomnia.
Tidur siang juga mampu mengubati penyakit insomnia atau nama lainnya ialah gejala susah tidur di malam hari. Insomnia boleh menyebabkan anda tidak dapat menumpukan pada kerja,produktiviti kerja menurun,keletihan dan meningkatkan risiko kecelakaan sekiranya anda memandu. Satu kajian telah dibuat dan mendapati tidur siang boleh membuatkan penderita insomnia menjadi lebih segar. Ini kerana jumlah waktu istirehatnya yang lebih panjang

4. Menghilangkan Tekanan.
Tidur siang hari juga baik untuk kesihatan kerana ia mampu menghilangkan tekanan anda.

5. Menyihatkan Jantung.
Tidur siang dapat mencegah penyakit jantung. Sekurang-kurangnya tidur selama 20-40 minit setiap hari pada waktu siang akan mengurangi risiko mendapat penyakit jantung dan juga stroke.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan