9 CARA UNTUK KHUSYUK DI DALAM SOLAT


‘Khusyuk’ bermakna hati kita sentiasa hidup, manakala khusyuk dalam solat adalah menghadirkan hati kepada Allah SWT di dalam solat. Ia merupakan hakikat batin yang sebenar-benar bagi suatu solat. Hakikat zahirnya pula adalah perbuatan anggota seperti berdiri, membaca, rukuk, sujud, duduk dan sebagainya. Kedua-duanya mestilah dilaksanakan dengan sempurna.

Untuk mendapatkan khusyuk dalam solat hendaklah sentiasa membuat persediaan awal yang rapi dari aspek fizikal dan rohani. Persediaan tersebut sebenarnya bermula di luar solat, sebelum seorang itu mendirikan solat lagi.


1. Menjaga makanan, minuman dan pemakaian-elakkan memakan makanan dari sumber yang tidak halal atau syubahah.

2. Membersihkan diri dan sebaiknya bersugi.

3. Wudhuk yang sempurna - pastikan ambil wudhuk dengan permulaan membaca 'Bismillah....' dan tertib.

4. Memakai pakaian yang bersih dan kemas. Jangan memakai pakaian yang kurang selesa dan sebagainya. Ditegah bersolat dengan pakaian yang boleh membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah.

5. Jangan solat dalam keadaan lapar. Makan sedikit dahulu jika dalam kelaparan.

6. Pilih tempat solat yang menenangkan.

7. Gunakan Sejadah Yang Tidak Mengganggu - maksudnya alas/sejadah yang tidak mempunyai banyak corak dan lukisan yang boleh mengganggu solat.

8. Pastikan tiada gangguan - menghindarkan atau menjauhkan apa-apa yang dikhuatiri melalaikan hati dari khusyuk ketika mendirikan solat.

9. Solat Di Awal Waktu- Mendirikan solat di awal waktu atau pertengahan waktu supaya tidak gopoh apakala masa hampir luput.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan